Kecskeméti Csillagbölcső Waldorf Óvoda tel.: +36 76 954 970, +36 20 422 7745
e-mail: ovoda@csillagbolcso.hu
cím : Kecskemét, Napsugár u. 2.
Csillagbölcső Waldorf Általános Iskola és AMI tel.: +36 76 954 970, +36 30 373 6246
e-mail: iskola@csillagbolcso.hu
cím : Kecskemét, Szolnoki út 20.

Csillagbölcsős óvónőkkel beszélgettünk az Ifjúsági Otthonban

Megosztás

Január 28-án szerdán az érdeklődők találkozhattak Csekata Mariannal és Tóth Karolával, a Csillagbölcső Waldorf Óvoda óvónőivel a Kecskeméti Ifjúsági Otthonban.
Az esemény annak a rendezvénysorozatnak az első része volt, amelynek során óvónőink beszélgetésre invitálják az óvoda és a Waldorf pedagógia iránt érdeklődőket. A kölcsönös tapasztalatcserén alapuló beszélgetésekben egy-egy gyerekneveléssel kapcsolatos kérdést járunk körül és ennek kapcsán arról is képet kaphatnak az érdeklődők, hogy hogyan áll a témaként megjelölt problémához a Waldorf pedagógia, illetve mi az óvodában az azzal kapcsolatos konkrét nevelési gyakorlat.
„Jól megélt gyerekkor – sikeres felnőttkor”
Első alkalommal az állt a beszélgetés fókuszában, hogy mi a kapcsolat a gyerekkor minősége és a felnőttkori sikeresség között.
Saját konkrét gyerekkori élményeinkre visszatekintve összegyűjtöttük azokat a dolgokat, amikre a legszívesebben emlékeztünk; amit a gyerekkorunkban a legjobbnak éreztünk, és amiből ezért a legtöbbet építkezünk most is, a felnőtt életünkben. Ezek alapján gondoltuk át, hogy mi az, amire a gyerekeinknek a leginkább szüksége lehet. A listán a legfontosabbak voltak: az együtt töltött idő, a ráérősség élménye, a szabad játék, a mozgás és a tapasztalás lehetősége, az elfogadó támogatás, az odafigyelés a felnőttek részéről. Az összefoglalásként elhangzó általános megfogalmazások azonnal konkrét, „húsba vágó” tartalmat kaptak, amikor összevetettük azzal, hogy a mai időkben mire van lehetősége mindezekből egy kisgyereknek.
Számos szülő számára a boldog gyerekkor megteremtését szinte kizárják - de legalábbis nagyon megnehezítik - a megváltozott világ sok esetben irreális elvárásai, követelményei. A teljesítménykényszer hatásai már az óvodás korosztálynál is nyilvánvalóak. A sikeres felnőttkorhoz vezető úton sokan szükségesnek tartják „beáldozni” a gyerekkort.
A beszélgetés tanulságai hangsúlyosan szerepelt, hogy ez nem feltétlenül van így, sőt az ellentmondás látszólagos; ha újragondoljuk, hogy mit jelent a „siker” és hogy például milyen képességekre van szükségünk az életben való boldoguláshoz. Hiszen ha egy kisgyerek pl. nem játszhat eleget szabadon, nem feljődnek ki azok a képességei, amelyekre felnőtt korában lesz szüksége.
Óvónőink meséltek arról, hogy a Waldorf óvodában tudatosan törekszünk arra, hogy a kisgyerekeket úgy vegyük körül, hogy módjuk legyen a gyerekként való tanulásra. Ezt biztosítja többek között a felnőtt folyamatos jelenléte és intenzív figyelme mellett zajló szabad játék, amely nem zárja ki az irányított fejlesztő játékot (amely szintén a napirend része), de amelyet a Waldorf pedagógia szerint a legfejlesztőbb hatásúnak tart mind a gyerekek kognitív képességeit, mint a szociális kompetenciáit illetően.
A Waldorf óvodák napi nevelési gyakorlata és a mögöttük levő pedagógiai alapvetés az, hogy a sikeres felnőttkor megalapozása olyan gyerekkorban történhet csak, amely során a gyerek az életkori sajátosságainak megfelelő minőségeket élheti meg.
 
Köszönjük az érdeklődőknek, hogy megtiszteltek a jelenlétükkel és megosztották velünk a tapasztalataikat.
 
Következő alkalommal a témánk az „Egészséges nevelési határok” lesz. (Mit engedjünk, mit tiltsunk, miért és hogyan?)
Időpont: 2016. február 25. csütörtök 17.00
Helyszín: Kecskeméti Ifjúsági Otthon, 1. emeleti próbaterem
 
Üdvözlettel – Csillagbölcső Waldorf Óvoda